Stockhom Offshore har som målsättning att bygga de bästa vattenskotrarna för körning under riktigt tuffa förhållanden. Grundmaterialet är Kawasakis Ultra 250x, som har en väldigt djup V-botten om man jämför med andra vattenskotrar. Den har en toppfart på ca 58 knop i orginalutförande. Målsättningen för teamets maskiner är över 63 knop, just nu ligger toppfarten på ca 60. Dock är inte topphastigheten på blankt vatten så intressant, det gäller istället att kunna behålla så mycket av farten som möjligt när det börjar gå hög sjö.
I orginalutförande lämnar Kawasaki Ultra 250x ca 250 hk. Reglerna i STOCK-klassen tillåter vissa modifieringar på och runt motorn. Teamet laborerar för närvarande med kylningen till intercoolern för att på så sätt sänka temperaturen på insugsluften vilket i sin tur genererar högre effekt.
För att optimera maskinerna för offshore, dvs. hård körning i kraftig sjö under längre perioder, har vissa modiferingar gjorts. Förutom att ha bra fysik och stor kontroll över maskinen är en av de viktigaste sakerna när man kör offshore med vattenskoter att ha bra grepp. Detta betyder att du vill få vatten till jetpumpen så stor de av tiden som möjligt. Just nu pågår test för att hitta de optimala modifikationerna för detta.
Framöver kommer en uppgraderad ECU (Engine Control Unit) och en ombyggnad från torrsmöjd till våtsmörjd jetpump testas.